ریشه های غفلت از یاد امام زمان

4.ترس از آگاهی و رسیدگی

وقتی انسان مسلمان به دستورات دین به درستی عمل نکرد ودر پرونده  خود کار های ناشایست ثبت کرد همواره از قرار گرفتن در  محضر عدل امام ترس دارد وچون می داند امام ،صاحب السر والعلن علیه السلام  هستنداز تمام نیتها نیز مطلع اند و بر تمام  رفتارها و کارها ی ما نظارت دارند. پس یاد امام این افرا د به ظاهر مومن را آزار می دهد وهر لحظه به یاد پرونده های مخدوششان می اندازد .پس گرفتن پول  واموال نا مشروع  ومقامها وموقعیتهایی  که همین عده  با ظلم وبه ناحق کسب کرده اند خوشایند نیست .

خدا می داند زمانی که این شناخت و  شعور  پیدا شود  و ما  دامن از گناه بشوییم وبا جان تمنای ظهورآن دلبر اخرین را داشته باشیم چه نعمتها وبرکاتی پس از حضورودرک  حضرتش   دراین  بهشت زمینی انتظار ما را می کشد .

«فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین  »[1]

«وهیچ کس نمی داند چه چیزهاییکه مایه سرور وچشم روشنی هربیننده ای برای آنان نهان شده وذخیره گشته»


[1] - سجده /17

ریشه های غفلت از یاد امام زمان

5- بی هویتی وگم کردن هدف  :

 انحراف وجهالت وپیروی از هوای  نفس با تشویق شیطان  وانتخاب منافعی  که به راحتی قابل دسترسی است سبب شده است که بشر به طبیعت مادی روی آور د.وقتی که کاروان بشریت در وادی مادیگری به تاخت  می تازد آنگاه آنقدر از انسانیت دور می شود که حتی خودش را نیز گم  می کند .جهان  پر اشوب امروز ی حاصل همین  نگرش تک بعدی به عالم است  .

  زمانی که آدمی از مسیر ی که خداوند  برایش  معین کرده منحرف شود و وتمام توجهش به به عالم ماده ولذت های  مادی معطوف کند آنگاه در پی ارضای شهوات خود به بیراهه گمراهی پای می نهد او آنقدر گم شده که گمگشتگی خود را هم درک نمی کند وآنوقت از تلاش برای رسیدن اهداف عالی وسعادت خود  باز می ماند ومانند مردم عصر جاهلیت دربی خبری روزگار می گذراند .

«کسراب  بقیعه یحسبه الظمآن ماء»[1]

مانند سرابی که تشنه همواره اورا آب می پندارد .

   انسانی که در زندگی حیوانی غرق  در خواسته های مادی است   که دیگر  نیاز به خورشید امامت را حس نمی کند تا به دنبال زمینه سازی و فراهم کردن آن باشد.این رویکرد باعث  کمرنگ شدن یا فراموشی  یاد امام می گردد وزمانی   خداوند ظهوررانزدیک  ومحقق می کند که مردم از عمق وجود، خواهان این نعمت باشند.


[1] - نور/39

ریشه های غفلت از یاد امام زمان

2-  تبلیغ خشونت گرایی    :

 در باره عوامل این تفکرانحرافی  می توان  به نوعی بر داشت  غلط  و کج  فهمی یا کم سوادی واحاطه علمی  نداشتن به تمام  متون روایی  اشاره کرد. رواج خشونت گرایی در رفتار وبرخوردهای  امام که با ادعایی روایی بودن نیز همراه شده بیش ازپیش   غبار  مظلومیتی مضاعف ،بر چهره تابناک  علم الهدی علیه السلام  ( پرچم هدایت)نشانده است .

ترسیم چهره خشن از آن مظهر مهربانی  توسط  دوستان نادان یا دشمنان قسم خورده شیعه به شیوه های گوناگون باعث شده افراد تمایلی به یاد حضرت ودعا برای تعجیل در فرج نداشته باشند  ودر نتجه نه تنها به دنبال زمینه سازی ظهور نمی باشند بلکه  با یاد  صاحب الجود علیه السلام    دچار ترس ودلهره می شوند .

  خطر این عامل زمانی بیشتر احساس می گردد که دشمنان با فریبهای تبلیغاتی و پنهان کردن خوی وحشی گری وخشونت ،چهره ای میشگونه برای خود می سازند اما  با تبلیغ روح انتقامجویی وخونریزی در سیره امام زمان ع ،  وانتقال  این اندیشه نادرست وبه دور از حقیقت ،به نسل نو جوان وجوان ما ، از لحاظ روانی نوعی  دلزدگی وسرخوردگی نسبت به  ظهورامام عصر علیه السلام    دربین آنها  پدید می آورد. وآنوقت دیگر آرزوی تعجیل فرج  امامی خشن لطفی نخواهد داشت که این  همان آرمان شیطانی دشمنان قسم خورده اسلام  است.

ریشه های غفلت از یاد امام زمان

3- جهالت عمیق

جهل یگانه عاملی که همواره در تمام بدبختی های انسان ظهوری غیر قابل انکار دارد و نا گفته پیداست که یکی  از مهمترین  مصایب بشر در عصر غیبت همین جهل او نسبت به آینده درخشانی که با ظهوردولت یار محقق می شود .

 انسان تا زمانی که شناخت پیدا نکند خیر وصلاح خود را نمی فهمد زیراپایه های  فهم  برشناخت بنا نهاده شده است  اگر انسان با مطالعه وپی جویی اخبار  درک کند که با ظهور  دافع الکرب والمحن  علیه السلام  در سایه جهانشمولی و سیطره دین اسلام   بشر به  امنیت روانی واجتماعی ، عدالت فراگیر ،  تکامل مادی ومعنوی ،رشد معنویت واخلاق ،تکامل علم وفرهنگ ،شکوفایی ورفاه  اقتصادی ،  ،پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی  فوق تصور می رسد. وبه چه  آرامش وآسایش  وفراغت خاطری دست پیدامی  کند. لحظه ای از یاد او وتلاش برای زمینه سازی غافل نمی شود   وبادعا از پروردگار متعال خواهان به پایان  رسیدن فراغ می گردد.

« اللهم انا نسالک ان تأذن لولیک فی اظهار عدلک فی عبادک »[1]

 خدایا ازتو می خواهم که به ولیت اجازه دهی تا عدلت را در میان خلقت آشکار نماید .


[1] - ص307 دعای معرفت ، صحیفه مهدویت به نقل از جمال الاسبوع سید بن طاووس 

ریشه های غفلت از یاد امام زمان

با بررسی وضعیت وشواهدی موجود می توان  ریشه های غفلت و دوری ازیاد امام عصر علیه السلام  را  در  این موارد   خلاصه کرد :

1- عدم شناخت وتبیین امامت  :  

    به یقین  باور به معرفی وجانشینی اماما ن از طرف خداوند   از اصول دین ماست که عقل براین امر گواهی داده است. شیعه  با دلایل عقلی ونقلی نیازعالم هستی  به حضور امام را یک نیاز فطری وجاودانه می داند. امام واسطه فیض پروردگار است وعالم هستی  بدون وجود نورانی  ایشان  نمی تواند لحظه ای  ادامه حیات بدهد  امام حجت خدا وامان اهل زمین است .

 براساس اعتقاد محکم ومتین امام تداوم بخش جریان نبوت  است.استمرار اهداف  انبیا و  به بار نشستن  نهال انسانیت  فقط در سایه وجود امام   وولایت اومحقق می گردد.

   بشرهنگامی  به دنبال رفع نیاز می رود که به خوبی آن نیاز را شناخته باشد وبلکه باتمام وجود درک کرده باشد . به عنوان مثال شما زمانی به درپی سایه می گردید که گرمای سوزان افتاب چشیده باشید وحرارت تمام جسم شمارا متاثر کند آنگاه شتابان به دنبال سایه ای خنک ودلنشین می گردید تا تن را به خنکای آن بسپارید وقدری بیاسایید .

 اگر به هر دلیل  جامعه بشری این باور وشناخت عمیق را پیدا نکند ویا به خاطر عواملی  از دست بدهد به گرداب انحراف وتباهی قدم می نهد در این هنگام دیگر نیاز به امام را از عمق وجود درک نمی کند و به گمان خود در سایه بر آورده شدن نیازهای گذرا و اندک به همان مقدار راضی می گردد غافل از اینکه چه خسارت وحرمانی متوجه اوشده است مانندکسی که   از بس آب آلوده وکثیف نوشیده از لذت چشیدن آب گوارا وشیرین هیچ تصوری ندارد.

 انسان مومن ومنتطرواقعی دردوران فراق یار، زمانی که   به جایگاه امام د رعالم هستی  شناخت  وآگاهی پیدا کرد  وبا عرفان وبینش صحیح به وظایف خود عمل  می کند .آنوقت است که  رابطه ای  به نام محبت ایجاد می گردد که حاصل این  محبت شدید  عشق است  و از این پس تنها نام زیبا ی اوست  که  همواره بر زبان عاشق جاری می شود او روز شب به یاد معشوقش است  ودعا می کند .زیرا  یاد واقعی   باعث دمیده شدن روح امید  و  تلاش  در دلها ست  و این معنای صحیح انتطار ودعای حقیقی برای فرج است  . زمانی که مردم به  این امر اساسی توجه یاد امام  در جامعه نهادینه می شود وگرایش به سوی زمینه سازی  ورفع موانع ظهور سفینه النجاه علیه السلام  روز افزون می گردد  .